English
strona archiwalna

TOP 10 Marcina Pieńkowskiego

14/07/19
Angelo, reż. Markus Schleinzer
Barokowość i melancholia. Piotr Czerkawski o filmie "Oni" Przewodnik po Klubie Festiwalowym

Marcin Pieńkowski, dyrektor artystyczny MFF Nowe Horyzonty, poleca filmy z programu festiwalu.

The Souvenir

reż. Joanna Hogg (Pokazy Galowe)

Stylowy, subtelny, przepięknie sfilmowany portret miłości toksycznej. Kino Jamesa Ivory’ego spotyka Dereka Jarmana – stylowy melodramat spotyka wyrafinowaną filmową impresję. Laureat festiwalu Sundance.

Bacurau

reż. Kleber Mendonça Filho, Juliano Dornelles (Mistrzowie)

Nagroda Jury w Cannes. Autor Aquariusa kręci szalony miszmasz kina gatunkowego, będący piekielnie inteligentną metaforą współczesnej Brazylii. Ich film to połączenie westernu, satyry, realizmu magicznego i… A zresztą to trzeba zobaczyć samemu.

Öndög

reż. Wang Quan'an (Mistrzowie)

Cudowne slow cinema z Mongolii – hipnotyczne, mądre, pięknie zrealizowane i zabawne. Trochę kryminał, trochę love story, na pewno najlepsze użycie muzyki Elvisa Presleya w historii kina. Przebój festiwalu w Berlinie.

Żyć i wiedzieć, że żyjesz

reż. Alain Cavalier (Mistrzowie)

Mistrz francuskiego kina kręci subtelny, wyrafinowany, intymny wideo-dziennik poświęcony swojej przyjaciółce, pisarce Emmanuèle Bernheim. Małe-wielkie kino o odchodzeniu.

Człowiek, który wszystkich zaskoczył

reż. Natasha Merkulova, Aleksey Chupov (Odkrycia)

Nagrodzony w Wenecji intymny dramat o mężczyźnie z rosyjskiej prowincji, który dowiaduje się, że niedługo umrze. Ta świadomość powoduje, że decyduje się na to, o czym zawsze skrycie marzył – założenie stroju kobiety. Wspaniała metafora świata zanurzonego w piekle uprzedzeń.

Angelo

reż. Markus Schleinzer (Focus: Ciało, w którym żyję)

XVIII-wieczna Europa. Angelo, chłopiec z Afryki, trafia do arystokratów, którzy chcą z niego „zrobić człowieka”. Deklamuje po francusku, nosi elegancki strój i gra na flecie, w czym osiąga maestrię. Jednak szybko dociera do granic tolerancji białych pań i panów. Wspaniale zainscenizowane kino, które aktualne jest także dzisiaj. 

Boska miłość

reż. Gabriel Mascaro (Focus: Ciało, w którym żyję)

Niezwykła dystopia autora Neonowego byka. Kino przewrotne, zmysłowe i piekielnie inteligentne. Satyra na katolicką obyczajowość i współczesny kult seksualności. Przebój Sundance i Berlinale.

Biały, biały dzień

reż. Hlynur Pálmason (Oslo / Reykjavik 2)

Autor Zimowych braci przedstawia wspaniały formalnie thriller psychologiczny zanurzony w islandzkiej mgle. Historia o zemście, skrywanym bólu i akceptacji śmierci bliskiej osoby. Nagroda aktorska w Cannes.

Mowa ptaków

reż. Xawery Żuławski (Pokazy Galowe; Żuławski vs. Żuławski)

Autor pamiętnej Wojny polsko-ruskiej (także w programie) ekranizuje scenariusz ojca – legendarnego Andrzeja Żuławskiego. Efektem jest wystrzałowy portret współczesnej Polski – szalony, błyskotliwy i cholernie celny.

Parasite

reż. Bong Joon Ho (Pokazy Galowe)

Przebojowa Złota Palma festiwalu w Cannes. Rodzina biednych krętaczy w błyskotliwy sposób wkrada się do domu bogaczy, niejako przejmując ich wygodne życie. Perfekcyjna satyra społeczna – przezabawna i wstrząsająca zarazem. Petarda.


czytaj także
Top 10 TOP 10 Małgorzaty Sadowskiej 16/07/19
Top 10 TOP 10 Ewy Szabłowskiej 12/07/19
Branża Zgłoszenia na spotkanie z EAVE podczas Polish Days 11/07/19
Dystrybucja Ruszyła sprzedaż filmów z 18. edycji Nowych Horyzontów na dvd 17/07/19